torsdag 2 juni 2011

Dag 3

Vi tillbringade natten på en höjd överblickandes tvenne tjärnar och ett enormt kalhygge sju mil söder om Kårböle. Det blev sent natten innan och jag vaknade halvfem på morgonen den tredje dagen.

Solen lyste stark och värmde luften till friska +3 grader, så jag kröp ner i igen i mitt mumiefodralliknande oranga tält och somnade om.

Jag gick upp sju och hade god tid på mig att undersöka platsen vi slagit läger på innan Dag vaknade till runt åtta. Har vi tur blommar Dags förkylning inte ut för fullt.

Dagens tur tog oss först till Kårböle och sedan vidare till Sveg följt av Klövsjö och Vemdalen. Det borde bli runt 20 mil och totalt har vi nu tagit oss cirka 70 mil på väg mot Flatruet.

Mestadels har färdars vi på helt folktomma små grusvägar och traktorstigar. Förutom några spektakulära vältningar i surhål så var vägen upp till Vargenstugan både svår och rolig. Den slingrade sig brant upp på sidan av Vemdalsfjället ända upp till trädgränsen och först efteråt insåg vi att en omkullkörning i den lutningen hade blivit väl obehaglig.

Natten tillbringar vi några hundra meter in i en mager tallskog där Dag kreerat en fiskgryta ala Bon Chef.

Natten kommer att bli kall och klar.

God natt alla.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar